|
Site Admin
|
|
Berichten: 342 |
Woonplaats: Belgium, West-vlaanderen |
Geregistreerd op: 08 Dec 2011 |
|
Geplaatst: 18-12-2011 11:53:19 Onderwerp: CH-47 Chinook |
|
|
Waarschijnlijk de best gekende cargo helicopter van de Vietnam oorlog.
De CH-47 werd ontworpen door Boeing Rotorcraft Systems. Besteld in 1960. Hij vloog voor het eerst in '61 en werd vanaf '62 in gebruik genomen. Dit toestel word nog steeds gebruikt en geproduceerd.
De eerste Chinooks kwamen in Vietnam toe als onderdeel van de Aircav. Ze werden, in het begin, hoofdzakelijk gebruikt als troepentransport. Later werd duidelijk hoe goed ze waren in het vervoeren van zware artilleriestukken naar afgelegen firebases op bergtoppen.
Ook werden ze gebruikt in het massavervoer van gewonden van kleine aids posts naar grotere field hospitals. Enige nadeel aan de CH-47 was dat hij een romp had waar meer inkon dan hij effectief kon dragen, wat tot misverstanden en tijdverlies leidde.
Een van de bekenste eenheden die met chinook vloog en er dagelijks duizende tonnen materiaal mee vervoerden was de 147th Aviation Company. Deze stonden ook in voor de support van de eerste infantrie divisie. Op het drukste moment in Vietnam waren er dagelijks tegelijkertijd 22 Operational Aviation units in de weer. (16 CH-47 per unit)
Samen met verschillende andere eenheden waren er, dagelijks, constant 500 Chinooks aan het werk.
Gedurende de hele oorlog werden er ongeveer 200 toestellen neergehaald door grondvuur.
Crew: 3 (pilot, copilot, flight engineer)
Capacity: 33–55 troops or
24 litters and 3 attendants or
28,000 lb (12,700 kg) cargo
Length: 98 ft 10 in (30.1 m)
Rotor diameter: 60 ft 0 in (18.3 m)
Height: 18 ft 11 in (5.7 m)
Disc area: 5,600 ft2 (2,800 ft2 per rotor disc) (260 m2)
Empty weight: 23,400 lb (10,185 kg)
Loaded weight: 26,680 lb (12,100 kg)
Max takeoff weight: 50,000 lb (22,680 kg)
Powerplant: 2 × Lycoming T55-GA-712 turboshaft, 3,750 hp (2,796 kW) each
 |
|